sunnuntai 28. helmikuuta 2016

Ruis-omenarieskat

Kuten olen aiemminkin maininnut, mä leivon aika harvoin. Johtuu siitä, että en vaan yksinkertaisesti jaksa mitata aineksia kovin tarkkaan, jolloin on vähän arpapeliä, että onnistuuko kyseinen leipomus vai ei. Lisähaaste on sämpylöiden ym. kohottaminen. Joskus niistä tulee niiiin nättejä ja kuohkeita ja joskus taas - no, kivikovia. Kyllä mä lupaan vielä joskus opetella... :)

Yllä mainittujen haasteiden vuoksi tämä rieskaresepti sopii todella hyvin mulle (ja muille mittaamisongelmaisille). Määrät kun eivät ole ihan niin tarkkoja eikä näitä tarvitse kohottaa. Herkkuleipää vähällä vaivalla!

(Alkuperäinen resepti täältä)





Ruis-omenarieskat

(6 rieskaa)

1,5 dl kaurahiutaleita
2 dl ruisjauhoja
2 rkl ruisleseitä
1 tl suolaa
2 dl jogurttia
1 dl sokeroimatonta omenasosetta *
0,5 dl öljyä

* Mä itse käytin Urtekramin luomu omena-karpalososetta.

Tee näin:

Sekoita ensin kuivat aineet keskenään. Lisää loput aineet.

Jaa taikina kuuteen osaan ja taputtele palat jauhoisin käsin leivinpaperilla peitetylle pellille kiekoiksi, joiden halkaisija on noin 10 cm.

Paista uunin keskitasolla 225°C n. 20-25 minuuttia.

2 kommenttia:

  1. Oi, kuulostaa hyvältä ohjeelta! Täytyykin seuraavaksi kokeilla näitä, olen leiponut viimeksi bataattirieskoja ja nekin olivat aika hyviä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla! :) Ja voi nam, bataattirieskat kuulostaa myös hyvinkin testaamisen arvoisilta.

      Poista

Kokeile. Kysy. Kommentoi.